söndag 18 december 2011

Min julgran 2011

I fredags var jag och mamma och köpte min julgran på ett torg inte långt ifrån där jag bor. Smidigast så, när man bara kan bära hem den utan att behöva bil, och så känns det inte ok att åka ut till t.ex. Bauhaus för att köpa en gran för att tjäna en hundralapp. Den kostade 300 kr och är en vanlig rödgran, ingen kungsgran. Älskar att ha en riktig gran, stackars alla som är allergiska. Jag hade en kompis som var allergisk när jag var liten och tyckte faktiskt lite synd om henne som var tvungen att ha plastgran. Men det finns faktiskt en del fina plastgranar nu för tiden. Dock är det inte så miljövänligt, jag har hört att man måste använda en plastgran mer än 10 år för att det skall löna sig miljömässigt. Bäst är väl att inte ha någon gran alls, men det kan jag faktiskt inte tänka mig! Alla granarna hade väldigt lång topp där jag köpte min, och har sett att de såg ut så på fler ställen. Granförsäljaren sa att det antagligen var för att de inte hade klippt dem i tid. Har märkt på senare år att granarna verkligen är formklippta, man ser att en del kvistar är toppade, och de är verkligen täta och ser "amerikanska" ut. Eller har det alltid varit så? Som jag minns det var granarna mer glesa och spretiga förr.






1 kommentar:

  1. så fin gran! vilken stämning jag fick av att kika in här hos dig=)

    SvaraRadera