lördag 3 december 2011

Julmarknad Tofta Gård

Idag har jag och min pappas sambo varit på julmarknad på Tofta Gård. Vädret var tyvärr hemskt, regnigt och blåsigt, inte juligt alls. Dagen började med att vi åkte kl. 9 på morgonen till Göksäter, ett slags mini-Ullared som ligger på Orust. Där blev det en del juliga köp, bl.a. pepparkaksformar, som var mycket billigare än de jag köpte i stan för bara ett par dagar sedan. Andra saker jag köpte var ischokladformar, presentpåsar, julservetter, en stor bricka tänkt till pepparkakshus och juliga paljetter till släktens årliga julpyssel. Det fanns även en hel del jultyger (Göksäter är mest känt för att ha billiga tyger), ganska billiga, men jag orkade inte bestämma mig så det blev inget sånt denna gången. Bättre att tänka ut vad man verkligen vill ha än att panikköpa, det brukar bli bäst i längden. Efter det åkte vi ut till julmarknaden i vid Tofta Gård, som även håller öppet imorgon den 4 december. Detta är en ganska liten julmarknad,  den minsta jag varit på faktiskt. Den är gratis, endast 20 kr i parkeringsavgift. Det fanns en del stickat, så jag köpte ett par vantar som jag verkligen behövde, har tappat bort alla mina andra vantar och handskar nämligen. Sedan köpte jag även sylt, marmelad och korv från Töllås Fårgård. En del till mig och en del blir julklappar. De hade även julgranar till försäljning som de brukar, dock inte lika billiga som tidigare år när vi har varit där, men vi skulle ju ändå inte ha någon. Det var ett ganska kort besök på marknaden eftersom den helt enkelt är ganska liten. Nästa anhalt blev ett ställe där olika småproducenter finns representerade på lördagar, kommer dock inte ihåg namnet, där vi köpte hemystad julost, mycket god. Efter det åkte vi ut till skogen och plockade lite naturmaterial, som granris, tallris och röda bär. På hemvägen blev det även julfika med pepparkaksmuffins på Espresso House i Stenungsund. Är helt slut nu, men det har varit en härlig dag i "julens tecken":) Jag önskar er alla en trevlig andra advent imorgon!

1 kommentar:

  1. Låter som om att du hade en lyckad dag! Själv har jag ej hunnit med någon julmarknad i år. Får väl se hur det blir på den fronten. Hoppas kan man ju alltid!

    SvaraRadera