onsdag 4 januari 2012

Arlas Vörtbröd vs. Leilas

Jag äter det sista av vörtbrödet till mina frukostar nu. Min sambo bakade det den 23/12, men vi frös in den ena limpan så det är den vi äter nu. Han använde Arlas recept för första gången, eftersom han blivit rekommenderad det av någon på jobbet. Arlas recept hittar du här. Jag tyckte smaken var ganska bra (men mild) men konsistensen var lite åt det degiga hållet, men det kan ju ha varit vårt fel när vi gräddade det. Han dekorerade med hjärtan utstansade med pepparkaksmått! Degen blir lite stor för en Kitchen Aid Artisan (se bild), men det gick bra ändå. Förra året (eller förrförra, 2010) bakade jag på Leilas recept, det har en starkare, kryddigare smak, vilket inte uppskattades av sambon. Du hittar Leilas recept här, på recept.nu. Vi uteslöt russinen i båda recepten eftersom min sambo vägrar äta vörtbröd med russin. I Leilas recept ingår 1,5 matskedar ingefära och en matsked nejlika, och i Arlas 2 teskedar ingefära och ett kryddmått nejlika, så nästa år tar jag nog Leilas recept eftersom jag har för mig att det inte jäste över bunken men minskar ingefäran och nejlikan lite, så det inte blir för starkt. Är det någon som har bakat med äkta/riktig vört, och var fick ni tag på det?




2 kommentarer:

  1. Jag brukar köpa vört på Ica Focus/Gårda blir mycket bättre bröd tycker jag men har aldrig bakat utan vört så igentligen så vet jag inte om det blir bättre.

    SvaraRadera