måndag 19 december 2011

Leilas Chocolate Gingerbread Cookies

Idag har jag bakat Leilas Chocolate Gingerbread Cookies, receptet finns här (recept.nu). Ett bra recept om man vill förbereda kakdegen t.ex. på morgonen för att kunna grädda på kvällen, det är nämligen lite väntetid när den ska ligga i kylen i några timmar, min låg nästan ett dygn i kylen dock. Det går till så att man blandar smör, färsk ingefära,  muscavadosocker och sirap, och sedan tillsätter man de torra ingredienserna (vetemjöl, bikarbonat, ingefära, kanel, nejlika, kakao och muskot). Detta gjorde jag i maskin, sedan blandade jag i (två chokladkakor=200g) hackad, mörk choklad och sedan in i kylen. Sedan delas degen i 24 delar som rullas till bollar, rullas i råsocker, och gräddas! Enklare kan det inte bli. Detta var ett nytt recept för mig och de som smakat tyckte det var gott. Jag tycker dock att chokaldsmaken blev väldigt stark, dels var det väldigt mycket choklad och så 70%-ig choklad, så kanske det räcker med en chokaldkaka? Testade att förpacka i cellofanpåsar jag köpt på Panduro, men det behövs nog en större påse (detta var de minsta de har på Panduro). Snyggt att ge bort blir det i alla fall.



Idag var det ju även första avsnittet av Jul med Ernst. Visst gör han mycket fint, men som min mamma sa, han är verkligen "too much":) Tycker han blir värre och värre för varje år som går, men ändå ser jag varje avsnitt, har gjort det sedan första säsongerna av Sommartorpet. Kanske att jag ska snickra mig ett bakbord, har funderat på det ett tag. Jag hade väl mest tänkt köpa ett då, men det kanske går att fixa själv med lite hjälp från en Ernst nära mig;) Blev lite sugen på att göra korv också, nu när jag ändå har en Kitchen Aid, men jag har inget korvhorn dock, så det får nog bli nästa jul. Det är ju inte så väldigt långt kvar nu, till julafton alltså.

1 kommentar:

  1. Smarrigt! Och vad fint du förpackat dem!! Jättefin gåva :)

    Sv: Nä, vad kul att du oxå gjort sånt pyssel. Låter jättefint med att göra tomtarna som i en cirkel. Det ska jag komma ihåg om jag ska göra med barnen.

    SvaraRadera