tisdag 6 december 2011

Gammeldags pepparkaksformar


I söndags kollade jag och mamma igenom hennes pepparkaksformar, eftersom hon skulle ta med sig några till jobbet och baka med barnen. Då hittade vi de här "amerikanska" pepparkaksformarna (kallade hon dem) som kommer från min morfars faster som emigrerade till USA, så hon har nog tagit med dem till Sverige någon gång på 50/60-talet. Hade glömt bort att vi hade dem men när jag såg dem kom minnena tillbaka från när man var liten, det var ju så irriterande när man inte kunde få ut pepparkakan ur formen! På en "normal" pepparkaksform kan man ju putta ut pepparkakan från andra hållet om den skulle råka fastna i måttet, men på dessa går ju inte det. Såg att de sålde s.k. gammeldags pepparkaksformar här. Har i alla fall lagt beslag på dem allihop, kan vara kul att ha, speciellt de med räfflade kanter är lite annorlunda. Får se om jag får lite tid över till att baka fler pepparkakor snart :)

3 kommentarer:

  1. Forstår at du la beslag på dem, de var jo superfine som pyntegjenstander også!!

    SvaraRadera
  2. visst är dom fina, jag köper när jag ser :)

    SvaraRadera
  3. Har du sett Postens julkortskampanj på webben? Fota levande grisar och tomtar, direktsända från en lada i Småland, och skicka som riktiga julkort hem till alla kompisar. Massa härlig julstämning! Spana in sajten här: http://www.julkortifarten.se

    SvaraRadera