fredag 23 december 2011

Kola i microvågsugn

Ikväll har jag och sambon julstökat och jag har gjort julkola i microvågsugn. Det är min mammas recept som är ungefär så här: 2 dl grädde, 2 dl socker, 2 dl sirap, 1 msk smör, 2 msk vaniljsocker, 2 msk kakao (fast egentligen är enheten kkp=kaffekoppar), men man kan ju göra lite hur man vill för det är ju lika delar av socker, grädde och sirap. Detta blandas i en microsäker skål, jag använde en rund ugnsform. Sedan sätter man micron på högsta effekt i 5 min för att få det hela att koka, kanske behövs det ett par minuter till, sedan sätter man på lägsta effekten i 20 min. Man får övervaka det hela noga så det inte kokar över (då är det bara att öppna luckan) men det brukar det inte göra. Sedan kan man göra ett kulprov (eller kolla temperaturen om man har en sockertermometer) men oftast behöver det koka lite till (idag kokade min kola i 25 min ungefär), och så gör man ett nytt prov. När man är nöjd häller man smeten i en smörjd brödform av metall och väntar på att smeten kallnar tillräckligt för att man ska kunna klippa kolan i munsbitar!


2 kommentarer: