tisdag 22 november 2011

Skansens Julpepparkakor

"Pepparkakorna är väl om några kakorna med tradition. Varje husmor brukar ha sitt speciella pepparkaksrecept, som hon gärna håller på och vill vara ensam om. Till julen plockar hon fram detta sitt noga bevarade "mormorsrecept" och med doften av de nygräddade pepparkakorna kommer julstämningen. Barnen brukar ju få en liten degbit att pyssla med själva-det är faktiskt början till julen för dem. Och vilken fröjd blir det inte då alla hjälps åt att göra bockar, grisar och andra vackra saker! Inom parentes sagt är pepparkakor också alldeles strålande sommarkakor och bör därför inte reserveras endast för julen (!)"


Så börjar kapitlet/stycket om Pepparkakor i Sju sorters kakor från 1948, som innehåller hela tolv pepparkaksrecept, som jag har efter min farmor. Igår när jag skulle göra pepparkaksdegen jämförde jag recepten i min nya Sju sorters kakor från 2004 och av alla åtta som finns i 2004-versionen fanns 5-6 i mer eller mindre samma form som i den gamla utgåvan. Jag hade tänkt göra min "farmors" recept som jag tror kan vara en modifierad version från boken, men tänkte att jag testar ett nytt och det blev Skansens Julpepparkakor eftersom det fanns i båda böckerna i mer eller mindre samma form, de måste ju vara bra :) Det som är lite konstigt är att det inte innehåller varken kanel eller ingefära. Speciellt ingefära trodde jag alla pepparkakor innehöll. Jag gjorde det nya receptet, har bara smakat degen, och det smakar ju pepperkaksdeg i alla fall, kanske att det är lite väl pepprigt, mkt nejlika antar jag. Får se när jag har bakat! Sen får jag se vilket recept det blir till nästa deg.

Skansens Julpepparkakor 1948:
2 hg sirap, 2 hg farin, 2 hg smör eller margarin, 2 små ägg, drygt 0,5 kg vetemjöl, 1,5 tsk bikarbonat, 1-2 tsk nejlikor, 1 tsk pomeransskal

Skansens Julpepparkakor 2004 och 2006:
1, 5 dl ljus eller mörk sirap, 3 dl brun farin, 200 g smör eller margarin, 1 stort ägg, 2 tsk nejlikor, 1 tsk malda pomeransskal, 8 dl vetemjöl, 1,5 tsk bikarbonat

Tillvägagångssättet var i stort sätt samma i båda böckerna: Koka upp sirapen och häll över sockret och matfettet. Rör tills massan är kall. Sätt till ägg och kryddor. Lös bikarbonaten i lite kallt vatten, tillsätt. Rör i större delen av mjölet. Arbeta ihop degen, låt stå över natten.





Edit: Nu har jag bakat och smakat Skansens julpepparkakor, och de var inte alls peppriga utan snarare lite mildare än den "traditionella" pepparkakssmaken. Mamma tyckte att de var mycket goda:)

1 kommentar:

  1. Sv: Ja det har du rätt i men egentligen är det faktiskt lite konstigt att intressena är så pass "uppdelade". Det tycker i alla fall jag...

    SvaraRadera