tisdag 29 november 2011

Lussekatter med kesella

Sent igår kväll bakade jag lussekatter. Jag använde ekologiskt mjöl av Ölands lantvete, ett lite mer "uråldrigt" vete, inte dinkel, men något åt det hållet. Detta mjöl från Wästgötarna går bl.a. att köpa på Hemköp Stigbergstorget i Göteborg. Jag använde detta receptet (Saffransdeg med kesella) från recept.nu, som jag använt tidigare, nämligen förra året när vi skaffade Kitchen Aid Artisan. Man kan nämligen inte göra för stora degar i en Kitchen Aid (bunken är för liten och motorn för svag)! Så det gamla receptet jag har använt sedan jag var barn hade inte funkat. Dessutom innehöll detta receptet kesella och det är ju bra för att undvika torra bullar. Receptet innehöll 1 kg mjöl, men jag fick blanda i minst 1,2 kg för att degen inte skulle bli FÖR kladdig. Ja, det står i beskrivningen till detta receptet att "degen är lätthanterlig och kladdar inte", men det stämmer nog inte riktigt :) Dock har jag inte något emot det, hellre lite kladdig deg, för torra lussekatter är inte gott! Resultaten blev myckett saftiga lussekatter, mmmm....



Jag är även sugen på att göra lussekatter på kalljäst/långtidsjäst deg. Någon som testat det? Såg i ett avsnitt av Bullar av stål med Camilla Plum för några år sedan att hon bakade lussekatter så. Hade varit bra att använda mindre jäst kan jag tycka och så gissar jag att det blir mer smak. Funderar på att köpa hennes bok: Jul, men är osäker på om jag kan förstå danskan, men det måste ju vara lättare att läsa än att lyssna, så att säga :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar