söndag 6 november 2011

Bakat mjuk pepparkaka med Kitchen Aid

Idag har jag bakat mjuk pepparkaka (tänkte jag kunde börja med det så det inte blir för juligt). Jag använde ett recept ur Vår Kokbok som jag inte använt tidigare. Började med att blanda allt det torra: 3 dl vetemjöl, 1 msk kanel, 1 tsk kryddnejlikor, 1 tsk ingefära och 1 tsk bikarbonat.
Fortsatte med att blanda 100 g smör och 2,5 dl brunfarin i Kitchen Aid på hastighet 4. Tillsatte 2 ägg, ett och ett, sedan 1,5 dl filmjölk.
Därefter tillsattes de torra ingredienserna, hela tiden på hastighet 4.
Jag använde en 1,5 l sockerkaksform som jag köpt på loppis för 10 kr, som får duga innan jag skaffat min drömform från Nordic Ware.
Kakan skulle gräddas på 175 grader i 50-60 min. Jag råkade dock av misstag sätta gradantalet liiite för högt, lite över 200, men såg det i alla fall efter 30 min och sänkte + gräddade kakan lite kortare tid än det stod. Här är resultatet!
Den smakade gott,  ja vad ska man säga, som en mjuk pepparkaka brukar smaka:) Jag misstänker dock att den hade varit saftigare om jag inte klantat mig och satt ugnen för högt, inte så att den var torr nu när den var nygräddad, men kan tänka mig att den kan bli det imorgon. Smidigt och enkelt att använda Kitchen Aid till kakor, många tror att det är en degmaskin, men ska man göra mycket deg/bröd är det bättre att köpa en starkare maskin. Till alla sorts kakor (småkakor som sockerkakor) är dock Kitchen Aid bäst. Jag använder Kitchen Aid till deg också men man kan bara göra små mängder, annars kan den gå sönder.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar