lördag 12 november 2011

Julmarknader nära Göteborg

Pratade med mormor för några dagar sedan som hade varit på Julmarknad vid Mårbacka/Selma Lagerlöfs gård. Då blev man verkligen sugen på att själv gå på julmarknad! Redan nästa vecka sätter det igång med en massa julmarkander runt Göteborg, härligt, önskar jag kunde gå till alla, men tiden räcker helt enkelt inte till (och inte plånboken heller).

Nästa vecka startar dessa julmarknader:

Jul på Liseberg öppnar fredagen den 18 Nov-håller på tills 23 Dec. Detta är en härlig julmarknad som jag har besökt sedan första året när den öppnade för första gången. Det är mer än bara en vanlig julmarknad, man kan åka skridskor (har aldrig gjort men det ser mysigt ut när andra gör det), gå en tur i spökslottet, kolla i vanliga affärer, äta en middag på en av restaurangerna, ta en drink osv. Sen finns ju utställarna som är ungefär samma på de flesta julmarknader. En del är bra, men inte speciellt billigt. Gillar att det passar de flesta så man kan ta med sig vem som helst hit, även de som inte gillar julmarknader/julen speciellt mycket. Det är inträde till marknaden /Liseberg, men har man säsongskort sedan tidigare så blir det ju gratis.

Jul på Tjolöholms slott, håller på mellan 16-20 November. Det verkar som att man kan åka en speciell buss från Kungsbacka, annars så måste man ha bil, och det kostar 100 kr per person i inträde. Det finns många utställare med olika matprodukter och hantverk. Har bara varit här under helgen och det har varit mycket folk, och det kan vara jobbigt. Exempel på saker jag köpt här är stearinljus, senapsfrön och godis. Det är varken billigt eller speciellt dyrt, olika vad det gäller såklart. Kan rekommendera denna marknad, själv kommer jag antagligen inte ha möjlighet att besöka den i år dock.

Julmarknad på Gunnebo har jag inte varit på men skulle gärna åka dit! Enligt hemsidan är den gratis och man kan ta bussen dit. Den pågår under två helger, 19-20 och 26-27 November och enigt dem själva så satsar de på kvalitet före kvantitet. Det är inte omöjligt att jag testar denna julmarknad i år!

Jul på Wapnö under 17-20 November. Är ett mejeri och ligger i närheten av Halmstad, så det är inte jättenära, men skulle ändå kunna tänka mig att åka dit någon gång. Har inte varit på denna men eftersom jag gillar mat så tycker jag det kunde varit intressant. Kostar 70 kr i inträde.

Sedan finns det ju såklart Haga som startar lite senare. Jag vet inte om jag brukar tänka på detta som en riktigt julmarknad (fast egentligen är det ju det!), kanske för att jag bor för nära och går förbi så ofta ändå, men varje helg i advent är det julmarknad i Haga.  Det är ett område med gammal bebyggelse så det är väldigt stämningsfullt och marknaden är naturligtvis helt gratis (utan inträde). De sätter upp stånd längs huvudgatan och butikerna runt omkring har självklart öppet (mellan kl. 10-16). Det finns många mysiga kaféer i närheten för den som vill värma sig med något varmt.

Såg även på en informationssida där de listade julmarknader att marknader inne på köpcentrum fanns med, t.ex. marknaden inne på Nordstan och Frölunda Torg. Jag har varit på dessa men dessa kan inte jämföras med de andra jag listat här. Det är ingen stämning alls, utan det är bara att de har satt upp lite bord/stånd i mitten av ett köpcentrum där folk jäktar omkring. Visst, om jag skulle råka gå förbi skulle jag kunna tänka mig att köpa något, absolut, men tycker det är konstigt att det listas på sidor som jag antar det är meningen att folk, som inte vet vart de ska gå/vill få tips på nya marknader, ska kolla, för de lär bli besvikna.

Lite senare på säsongen finns det även två mindre marknader, med gratis inträde, som båda heter Tofta, och som inte ligger jättenära Göteborg, men som jag ändå vill besöka i år. Den ena heter Tofta Gård och ligger på Orust och den andra Tofta Herrgård och ligger i närheten av Marstrand.

Tofta Herrgård har jag aldrig besökt tidigare. Det ska vara en relativt liten marknad som håller på under de tre helgerna i första, andra och tredje advent. Förutom matproducenter och hantverk skall där finnas ponnyridning och barnteater.

Julmarknaden på Tofta Gård som i år håller på under andra helgen i advent, 3-4 Dec, har jag varit på tidigare och det är en mysig, väldigt liten, marknad. Det är bra priser, speciellt på hantverk. Det är mycket "privatpersoner" som säljer t.ex. stickade grejer mm. När det gäller ätbart finns en av mina favoriter, marmeladerna från Töllås Fårgård, till försäljning, mycket goda! Även julgranar finns till försäljning till ganska bra priser. Bilden nedanför är ett exempel på vad man kan köpa på julmarknaden, fick den i julklapp för några år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar