måndag 5 november 2012

Bakat lussekatter

Eftersom jag hade mamma på besök idag har jag bakat lussekatter. Använde samma recept som förra året, som jag skrev om här, nämligen Lussekatter med kesella från recept.nu. Det blir nämligen väldigt saftiga lussekatter på det receptet, inte torra alls, däremot blir degen något kladdig (om man inte tar mer mjöl än receptet säger, 1 kg, men det gjorde inte jag), så det är svårt att få lussekatterna riktigt fina. Men smaken och konsistensen är viktigare anser jag. Med detta receptet blir de inte heller så torra dagen efter, de är t.o.m ganska saftiga efter två dagar. Nu ska jag visserligen frysa in de flesta, fast jag har redan "provsmakat" ca 4 st ;)

Använde mjölet Ölands lantvete från Wästgötarna, använder mest det mjölet nu för tiden. Köper det på Hemköp Stigbergstorget, men det finns även hos Alvar & Ivar bageri i Linné. Har fortfarande planer på att göra surdegslussekatter, men eftersom mitt och sambons senaste surdegsförsök misslyckades totalt, och vi inte har någon surdeg just nu, fick det bli jäst.


Dagens lussekatter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar